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David Reitenbach — Heiß

Navigation, Orientation, Information — Summer 2019


D

"Heiß" ist ein fiktives, pseudo-pädagogisches Kinderspielzeug. Ein sprechender Kochlöffel, der, wie die Verpackung erklärt "den bewährten & geliebten Geburtstagsklassiker Topfschlagen in die Jetztzeit holt". Durch die ikonischen Heiß-Kalt-Rufe weißt der Löffel mit jedem Schlag auf den Boden den richtigen Weg. Allerdings sagt dieser Löffel immer "Heiß", ganz egal, in welche Richtung das Kind mit den verbundenen Augen auch krabbelt. Denn eines ist klar und unvermeidbar: Unsere Zukunft ist eine Heiße. Der Kochlöffel bringt den Kindern das schwer begreifbare und häufig abstrakt wahrgenomme Phänomen steigender globaler Temperaturen, also unserer aktuellen Klimakrise nahe. Spielerisch kann Tochter und Sohn schon beim Kindergeburtstag diese heiße Zukunft antizipieren.

Das fiktive Produkt lässt sich dem Design Fiction/Critical Design zuordnen und folgt dabei ganz der zentralen Definition von Dunne & Raby: "Speculating through design by presenting abstract issues in the form of hypothetical products enables us to explore ethical and social issues within the context of everyday life."


E

"Hot" is a fictional, pseudo-educational children's toy. A speaking cooking spoon, which brings the established & beloved german birthday game "hit the pot" into the present time. By the iconic hot-cold calls the spoon gives hints to the correct way. However, this spoon always says "hot", no matter in which direction the child with the blindfolded eyes crawls. Because one thing is clear and unavoidable: Our future is a hot one. The cooking spoon brings the children closer to the phenomenon of rising global temperatures, which is difficult to grasp and often perceived in an abstract way, i.e. our current climate crisis. Daughter and son can playfully anticipate this hot future at the children's birthday party.

The fictitious product can be assigned to design fiction and critical design, following Dunne & Raby's central definition: "Speculating through design by presenting abstract issues in the form of hypothetical products enables us to explore ethical and social issues within the context of everyday life".